Miles Davis
foto: Tom Palumbo, CC BY-SA 2.0
Featured

Miles Davis: Jazzový chameleon s neposednou povahou

Miles Davis. Jméno, které je synonymem pro neustálou hudební proměnu. Zatímco jiní jazzmani si našli svůj styl a drželi se ho celou kariéru, Davis to měl přesně naopak. Jakmile měl pocit, že se něco opakuje, okamžitě otočil kormidlem jinam. Byl jazzovým chameleonem, který si nikdy nenechal svázat ruce vlastní minulostí.

Přezdívky: geniální kiksař, jazzový chameleon, mistr kiksů
Narození: 26. května 1926, Alton, Illinois, USA
Úmrtí: 28. září 1991 (ve věku 65 let), Santa Monica, Kalifornie, USA
Žánry: Bebop, cool jazz, modal jazz, hard bop, third stream, jazz-funk, fusion
Povolání: hudebník, skladatel, kapelník
Nástroje: trubka
Aktivní roky: 1944–1991
Členem skupin: The Miles Davis Sextet, Miles Davis Quintet, The Miles Davis Quartet, Miles Davis All Stars
Web: www.milesdavis.com

Začínal jako trumpetista v bebopové éře, kde hrál s Charliem Parkerem. Jenže zatímco Parkerův saxofon svištěl jako blesk a každý tón byl technická exhibice, Davis si šel jinou cestou – méně not, víc emocí. A tak přišel cool jazz. Jeho album Birth of the Cool (1949) bylo úplně jiný vesmír oproti hektickému bebopu. Méně chaosu, víc prostoru, melancholie, elegance. Bylo to jako přejít z přeplněného klubu do baru s tlumeným světlem a sklenkou něčeho silného.

Jenže Miles nebyl typ, co by zůstal stát na místě. V 50. letech sestavil legendární kvintet s Johnem Coltranem a rozjel hard bop – energičtější, ale stále elegantní verzi jazzu. Pak přišla 1959 a album Kind of Blue. Deska, která se stala synonymem pro jazzový minimalismus. Žádné složité harmonie, žádné běsnění. Jen čisté emoce, dokonalá atmosféra. Pokud někdo tvrdí, že jazz je příliš komplikovaný, ať si pustí Kind of Blue – možná ho to přesvědčí o opaku. Během té doby vydal i méně známé, ale zásadní album Sketches of Spain (1960), které spojovalo jazz s prvky španělské lidové hudby.

A zase změna. 60. léta přinesla druhý velký kvintet s Herbiem Hancockem, Waynem Shorterem a dalšími génii. Hudba se stala abstraktnější, Miles rozvolnil rytmus, začal experimentovat. A pak ho to přestalo bavit. Nastal čas na fúzi.

Koncem 60. let Davis slyšel Jimiho Hendrixe a Sly & The Family Stone a došlo mu, že jazz se musí elektrifikovat, jinak skončí v muzeu. A tak přišlo Bitches Brew (1970) – deska, která jazz proměnila na něco nového. Hluk, vrstvy nástrojů, hypnotické groovy. Jazz rock, fusion, říkejme tomu jakkoliv, ale hlavně to poslouchejme. Nebyl to jazz pro intelektuály v sakách, ale hudba, která mohla konkurovat rockovým kapelám. V této době nahrál i divoké a surové album On the Corner (1972), kterým ještě více rozšířil hranice hudby a přiblížil se k funku a africkým rytmům.

V 70. letech dál experimentoval, v 80. se po pauze vrátil a začal koketovat s popem a funky. Měl elektrickou trumpetu, nosil šílené oblečení a hrál po boku Prince. Jasně, ortodoxní jazzmani si trhali vlasy, ale Miles se nikdy neohlížel zpátky. V této dekádě vzniklo i album Tutu (1986), které s pomocí elektroniky a syntezátorů posunulo jeho hudbu do úplně nového zvuku.

Byl to hudební vizionář, který měl jednu zásadu: nikdy neopakovat sám sebe. A proto je dodnes ikonou. Ne kvůli dokonalé technice, ale kvůli tomu, že neustále hledal něco nového. A taky kvůli tomu, že jeho hudba, ať už byla jakákoliv, měla vždycky duši.

 

Další články

Willie Nelson
Pamela Smith, CC BY 2.0 , via Wikimedia Commons
Howlin’ Wolf
Curtis Mayfield
A Whiter Shade of Pale
Cream
General Artists Corporation (management) /Atco Records (the band's record label at one time)., Public domain, via Wikimedia Commons
festival Mladí ladí jazz
Festival Mladí ladí jazz, Praha, Karlovo náměstí, zdroj: FB festivalu
Festival Porta
Leonard Cohen
By Gorupdebesanez - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31038363
Carlos Santana - Midjourney ilustrace
Herbie Hancock
Raph_PH, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Zulu válečník a duch písně ‚Mbube‘
ilustrace Midjourney
John Lee Hooker
foto: Steven W. Lewis
Kenny Rogers
foto: Universal Music
The Blind Boys of Alabama
Photo by Getty Images for the Recording Academy® Photo credit: Maarten de Boer
Butch Cassidy a Sundance Kid

Jazzový biograf