Říct, že Hříšný tanec (Dirty Dancing) je film, ve kterém jde především o hudbu, není ani trochu přehnané. Jasně, je tu ten příběh – jednoduchý a přímý jako letní flám na táboře pro bohaté, kde si mladá dívka uvědomí, že tančit a milovat je víc než jen dělat to, co od ní očekává táta. Ale hudba? To je pravý motor filmu. Ať už se mluví o nostalgii 60. let nebo hitovkách 80. let, soundtrack má svou vlastní dynamiku, která dává celému dílu kouzlo, jež přetrvává.
Začněme autenticitou. Když v úvodních titulcích zazní Be My Baby od The Ronettes, okamžitě vás to přenese do roku 1963. Tohle je přesně ten zvuk, který evokuje letní večery, kdy svět byl jednodušší a emoce intenzivnější. Podobně působí i další skladby z éry – Love Is Strange od Mickey & Sylvia je nejenom stylová, ale také hravá, a scéna, kde se na ni Baby a Johnny učí tančit, ukazuje jejich postupné sbližování lépe než tisíc dialogů.
Pak jsou tu moderní přídavky, které by v roce 1963 neobstály ani na hitparádě fantazie, ale ve filmu fungují překvapivě dobře. (I've Had) The Time of My Life, Oscarová hymna, která završí film, je triumfální a sentimentální zároveň – stejně jako celý příběh. Pokud vás tenhle závěr nezvedne z pohovky, pravděpodobně nemáte srdce. Hungry Eyes od Erica Carmena a She's Like the Wind od samotného Patricka Swayzeho přinášejí ten klasický popový sentiment 80. let, který na první poslech může znít kýčovitě, ale přiznejme si to – z hlavy se to nedostane.
Co na soundtracku nejvíc vyniká, je jeho schopnost propojit dvě odlišné éry a přitom nepůsobit roztříštěně. Kontrast je tu klíčovým motivem – nejen v ději, ale i v hudbě. Na jedné straně "učesané" latinskoamerické rytmy, které doprovázejí konzervativní zábavu hotelových hostů, na druhé straně syrová, vášnivá energie nespoutané hudby, na kterou tančí mladí zaměstnanci. Je to střet dvou světů – uhlazené konformity a nespoutané svobody – který hudba dokonale podtrhuje. Tohle napětí vytváří ten správný elektrizující podklad pro drama i romanci.
Ano, je to trochu podvod. Ne všechny skladby ladí s dobovým kontextem, ale když se podíváte na chemii Baby a Johnnyho, ten mix starého a nového dává smysl – tahle dvojka by taky asi nikdy v reálném roce 1963 neexistovala.
Verdikt: Hříšný tanec je film s jednoduchou zápletkou, který hudbou překračuje své limity. Není to dokonalý soundtrack, ale má dost velká esa na to, aby hrál ve vysoké lize. Jestli je to hudební kýč? Možná. Ale je to takový kýč, jaký chcete poslouchat znovu.
hodnocení: