Páskové
vizualizace Midjourney

Páskové: Druzí rebelové českých ulic

V souvislosti s pojmem mládežnická subkultura padesátých let si většina lidí vybaví nejspíš britské Teddy Boys s jejich extravagantními edwardiánskými kabáty a láskou k rokenrolu. Jenže i za železnou oponou se formovala generace mladých rebelů, kteří chtěli být jiní než jejich rodiče. Československá odpověď na Teddy Boys se jmenovala páskové – parta frajerů, kteří v šedi socialistické každodennosti hledali trochu stylu, volnosti a samozřejmě i dobrodružství.

Móda a styl: Česká verze elegánů v ulicích

Páskové na první pohled působili jako exoti v jinak uniformním prostředí padesátých let. Jejich styl byl ovlivněný módou meziválečných „potápek“, ale přidali vlastní inovace. Nosili úzké kalhoty, které si často nechávali zužovat u švadlen, a saka s širokými klopami, někdy dokonce s extravagantním potiskem. Košile měly pestré vzory, kravatám nechyběly ručně malované motivy.

Zvláštní kapitolou byl účes. Páskové si vlasy pečlivě česali dozadu, někdy s vyčesanou vlnou nad čelem – styl, který nápadně připomínal jejich britské protějšky. I když dnes působí úsměvně, že někdo riskoval policejní kontrolu kvůli příliš napomádovaným vlasům, tehdy to byl jasný signál – "nejsem jako ostatní".

Teddy Boys a páskové: Bratranci přes železnou oponu?

Srovnání s Teddy Boys není náhodné. Britští Teddy Boys se začali objevovat na začátku padesátých let a odlišovali se nejen oblékáním, ale i specifickou zálibou v rock’n’rollu, který postupně přejali rokenrol jako svůj hudební doprovod. V Česku však na počátku spojení s hudbou chybělo. Páskové se rekrutovali spíše z městských ulic, jejich idolem nebyl Elvis Presley, ale vlastní touha vymanit se z šedi a nesvobody.

Hudba přišla později

Zatímco Teddy Boys okamžitě naskočili na vlnu rokenrolu, páskové byli zpočátku subkulturou bez pevně daného hudebního stylu. Rokenrol k nim dorazil se zpožděním – nejprve skrze pašované desky a později díky domácím kapelám, jako byl novátorský Karel Duba se svým orchestrem. Až koncem padesátých let se i čeští páskové mohli plně ztotožnit s hudbou, která už několik let rozhoupávala mládež za železnou oponou.

Mládí versus režim

Stejně jako Teddy Boys byli i páskové trnem v oku establishmentu. Pro tehdejší komunistický režim byli nežádoucím jevem – symbolem „buržoazního úpadku“ a „amerického vlivu“. Policejní razie v místech, kde se scházeli, nebyly výjimkou. Stačilo mít užší kalhoty, výstřední kravatu nebo „podezřelý“ účes a člověk si koledoval o zadržení.

Přesto, nebo právě proto, páskové zůstali jedním z prvních výrazných mládežnických hnutí v socialistickém Československu. I když byli na přelomu 50. a 60. let postupně vytlačeni jinými subkulturami, jejich odkaz přežil v dalších generacích rebelů, kteří hledali svůj vlastní styl a odmítali být jen dalším číslem v davu.

Páskové – více než jen móda

Z dnešního pohledu můžeme pásky vnímat jako předchůdce dalších mládežnických subkultur, které se v Československu postupně objevovaly – od rokenrolové generace šedesátých let přes undergroundové „máničky“ až po punkery. Ačkoliv byli zdánlivě jen partou frajerů v extravagantních oblecích, právě skrze svůj vzhled dávali najevo svou životní filozofii a odlišnost od většinové společnosti – je to vyjádření postoje, osobnosti a touhy po svobodě. A to je něco, co ani nejpřísnější režim nedokáže zastavit.

Další články

Howlin’ Wolf
Curtis Mayfield
A Whiter Shade of Pale
Cream
General Artists Corporation (management) /Atco Records (the band's record label at one time)., Public domain, via Wikimedia Commons
Festival Porta
Carlos Santana - Midjourney ilustrace
Zulu válečník a duch písně ‚Mbube‘
ilustrace Midjourney
John Lee Hooker
foto: Steven W. Lewis
The Blind Boys of Alabama
Photo by Getty Images for the Recording Academy® Photo credit: Maarten de Boer
Butch Cassidy a Sundance Kid
Ça plane pour moi
Little Walter
foto: Michael Ochs archive
Návštěvníci
Autor: © Česká televize/Miloš Schmiedberger
Simon & Garfunkel
Joost Evers, Nationaal Archief, Den Haag, Rijksfotoarchief: Fotocollectie Algemeen Nederlands Fotopersbureau (ANEFO), 1945-1989 - negatiefstroken zwart/wit, nummer toegang 2.24.01.05, bestanddeelnummer 919-3035, CC BY-SA 3.0 NL, via Wikimedia Commons
Mýdlový princ
ilustrace Midjourney