Ilustrační obrázek

Potápky: Rebelové v "maďarkách"

Když se v českých zemích během protektorátu řeklo "potápky", každý věděl, že se nemluví o vodním ptactvu, ale o mladé subkultuře, která svým stylem, chováním a mluvou provokovala konformní společnost i úřady. Tito mladí rebelové byli pravděpodobně jednou z prvních českých subkultur – a rozhodně stáli za povšimnutí.

Styl, který šokoval

Potápky byly synonymem elegance, i když poněkud výstřední. K jejich šatníku patřila dlouha, dokonale střižena saka (často zdobená výraznými klopami), úzké kalhoty zvané "roury" a boty na silné podrážce (tzv. maďarky nebo sádla), které musely být vždy lesklé jako zrcadlo. Důležitou součástí byla také kravata nebo motýlek – v ideálním případě ve výrazných barvách. Někteří však preferovali netradiční alternativy, jako například tkaničku od bot místo kravaty, což jen podtrhovalo jejich nekonvenční přístup. Vlasy? Samozřejmě uhlazené, zpevněné brilantinou a podtočené kulmou do takzvané „taylorovské kštice“ – na krku dlouhé, někdy zvané také ‚havel‘ či ‚havrda‘.

Ženské protějšky potápek, takzvané "bedly" nebo "kristýnky", byly neméně stylové. Nosily šaty s bohatou sukní, kabátky se zvýrazněným pasem a samozřejmě boty na podpatku. I ony se pyšnily typickými účesy - vlasy si vyčesávaly do extravagantního "gordického" uzlu. Celkový vzhled potápek a jejich protějšků byl pečlivě sladěný, což vyjadřovalo jakousi vizuální revoltu proti šedi protektorátní reality.

Mluva, která bavila (a štvala)

Potápky však nebyly jen o stylu oblékání – jejich jazyk byl stejně výrazný jako jejich vzhled. Hovorové výrazy a slang měly pro tuto subkulturu klíčový význam. "Šťaldy" byly kalhoty, "brďo" znamenalo něco úžasného a "šprajcovat" se rovná protestovat. V kombinaci s jejich teatrálním chováním a provokativním smyslem pro humor to byl jazyk, který starší generaci rozhodně nedával spát.

Úřady v pohotovosti

Protektorátní režim i veřejnost považovaly potápky za výtržníky, kteří kazí mládež. Dobové noviny nešetřily kritikou: "Nepraktičtí, rozmazlení mladíci s botami, které připomínají kopyta." Takové a podobné výroky plnily stránky tehdejšího tisku. Protektorátní úřady dokonce zaváděly opatření, aby potápky potlačily – například omezení nočního vycházení nebo zákaz shromažďování na veřejných místech.

Ovšem potápky si z toho mnoho nedělaly. Scházeli se v tančírnách, kde poslouchali jazz a swing, tančili charleston a jitterbug a užívali si života navzdory všem omezením. Právě jazzová hudba, která byla v té době považována za "dekadentní," tvořila soundtrack jejich revoltujícího života.

Potápky a spol. dnes

I když potápky a jejich "bedly" nebo "kristýnky" zmizely s příchodem nových generací a subkultur, jejich provokativní styl a chování měly něco společného s každou další mladou generací. Šokovali tehdejší rodiče stejně, jako dnešní mládež hýbá žlučí svým rodičům. A když vám starší generace řekne: "To za našich mladých let nebylo," můžete se jen usmát – vždyť bylo.

 

Další články

Howlin’ Wolf
Curtis Mayfield
A Whiter Shade of Pale
Cream
General Artists Corporation (management) /Atco Records (the band's record label at one time)., Public domain, via Wikimedia Commons
festival Mladí ladí jazz
Festival Mladí ladí jazz, Praha, Karlovo náměstí, zdroj: FB festivalu
Festival Porta
Carlos Santana - Midjourney ilustrace
Zulu válečník a duch písně ‚Mbube‘
ilustrace Midjourney
John Lee Hooker
foto: Steven W. Lewis
The Blind Boys of Alabama
Photo by Getty Images for the Recording Academy® Photo credit: Maarten de Boer
Butch Cassidy a Sundance Kid
Ça plane pour moi
Little Walter
foto: Michael Ochs archive
Jitka Vrbová
foto: Dáša Borovská
Návštěvníci
Autor: © Česká televize/Miloš Schmiedberger