Rocková alchymie
ilustrace Midjourney
Featured

Rocková alchymie: proměny žánru od šedesátých do sedmdesátých let

Rocková hudba druhé poloviny šedesátých a sedmdesátých let připomíná složitou chemickou reakci, v níž se prvky různých žánrů neustále mísily, rozkládaly, mutovaly a vytvářely nové sloučeniny. Co začalo jako bouřlivá exploze rock’n’rollu a beatové hudby, se postupně rozvětvilo do fascinujícího spektra stylů. Každý z nich měl své osobité ingredience a nezaměnitelný zvuk. Jaké tedy byly hlavní složky této hudební laboratoře?

Psychedelický rock: Kyselinový výbuch barev

Druhá polovina šedesátých let byla poznamenaná nejen změněným vnímáním společnosti, ale i objevem psychedelických drog. Ty se staly inspirací pro hudebníky experimentující s novými zvuky a kompozicemi. Kytarové efekty, dlouhá instrumentální sóla a surrealistické texty se staly charakteristickými znaky žánru. Pionýry byli The Beatles ("Lucy in the Sky with Diamonds"), The Doors, Jefferson Airplane nebo Pink Floyd v jejich raném období. V českém prostředí se psychedelické prvky objevily například u The Primitives Group nebo The Matadors. Vlivy psychedelického rocku byly patrné i na albu Jedeme, jedeme skupiny Olympic.

Folk rock: Spojení tradice a moderny

Folk rock přinesl fúzi tradičních akustických melodií s elektrifikovaným zvukem. Bob Dylan svým albem Bringing It All Back Home (1965) rozvířil vody, když do svých folkových skladeb zapojil elektrické nástroje. The Byrds přinesli hypnotizující zvuk dvanáctistrunné kytary a Crosby, Stills, Nash & Young zase skloubili folkovou poetiku s bohatými vokálními harmoniemi. K folk rocku řadíme i duo Simon & Garfunkel, byť s popovým přesahem. V Československu můžeme folk rock spojit se skupinami Marsyas, Vladimírem Mertou nebo Čechomorem (i když ten se výrazněji prosadil až později).

Art rock: Když hudba míří do galerie

Koncem šedesátých let se začínají objevovat ambicióznější projekty spojující rock s klasickou hudbou, avantgardou a koncepčními alby. Art rock se snažil posunout hranice hudební kompozice. Mezi průkopníky patří The Moody Blues, Procol Harum nebo Genesis. Důraz byl kladen na sofistikované aranže, často doprovázené složitými texty a vizuální stránkou. Československým příkladem art rocku může být skupina Collegium Musicum nebo pozdější tvorba Blue Effectu. Do této kategorie lze zařadit i trilogii Olympicu Prázdniny na Zemi, Ulice a Laboratoř.

Space rock: Hudební odysea vesmírem

Z psychedelie se postupně vyvinul space rock, charakteristický dlouhými atmosférickými pasážemi a tématy souvisejícími s vesmírem. Pink Floyd a Hawkwind jsou klíčovými zástupci tohoto stylu. Efekty, syntetizátory a hypnotické rytmy vytvářely iluzi cestování do neznámých galaxií. V Československu space rock neměl výrazné zástupce, ale některé prvky se objevily u progresivnějších kapel jako Progres 2 (album Dialog s vesmírem).

Jazz rock: Virtuozita v rockovém kabátu

Když se jazzoví muzikanti rozhodli přidat rockovou rytmiku, vznikl jazz rock. Tento žánr kladl důraz na instrumentální mistrovství a improvizaci. Mezi hlavní představitele patří Chicago, Blood, Sweat & Tears, Mahavishnu Orchestra nebo Weather Report. Hudba získala sofistikovanější harmonickou strukturu a nepravidelné rytmické změny. V Československu jazz rock reprezentovali například Jazz Q, Energit nebo Mahagon. Také Framus Five a Olympic (na albu Marathon) měli ve své pozdější tvorbě prvky jazz rocku.

Prog rock: Rock jako symfonická báseň

Progresivní rock vzešel z art rocku a jazz rocku, ale přidal k nim ještě více kompoziční složitosti. Charakteristické jsou dlouhé skladby s mnoha částmi, netradiční rytmy a prvky klasické hudby. Mezi největší jména patří Yes, King Crimson, Genesis nebo Emerson, Lake & Palmer. V Československu se k tomuto směru přiblížili Blue Effect, Progres 2, Synkopy 61 - ale i Ota Petřina se svými dvěma sólovými alby Super-robot a Pečeť.

Glam rock: Když hudba dostane flitry

Zatímco jiné žánry se soustředily na experimenty se zvukem, glam rock přinesl do hry vizuální spektákl. Interpreti jako David Bowie, T. Rex nebo Roxy Music kombinovali chytlavé melodie s extravagantní image. Byla to hudba plná lesku, teatrálnosti a nadsázky, která oslovila nejen uši, ale i oči posluchačů. U nás měl glam rock slabší zastoupení, ale určité prvky lze najít u Petra Nováka nebo v pozdější tvorbě skupiny Turbo.

Punk rock: Revolta proti všemu

Koncem sedmdesátých let začíná rocková hudba působit příliš pompézně a překomplikovaně. Punk rock přišel jako surová reakce na přetechnizovanost a elitářství prog rocku. Rychlé, přímočaré skladby, syrový zvuk a provokativní texty se staly symbolem kapel jako The Ramones, Sex Pistols nebo The Clash. Punk nebyl jen hudba – byl to i postoj, který zpochybňoval autority. V Československu punk rock reprezentovali Hlava 2000, později Visací zámek nebo Energie G.

Hard rock: Zvuková exploze

Koncem šedesátých let začaly kapely jako Led Zeppelin, Deep Purple a Black Sabbath přidávat na zkreslení kytar, mohutných riffech a dunivých bicích. Hard rock byl hlasitý, nekompromisní a měl obrovskou energii, která uchvátila celé generace fanoušků. U nás se tomuto žánru přiblížili například Katapult nebo později Vitacit.

Heavy metal: Když je rock těžší než olovo

Z hard rocku se postupně vyvinul heavy metal, který kladl ještě větší důraz na agresivní riffy, temnější texty a virtuózní kytarová sóla. Black Sabbath jsou považováni za zakladatele žánru, následovaní kapelami jako Judas Priest nebo Iron Maiden. V Československu se k heavy metalu přihlásily kapely jako Citron, Arakain nebo Törr.

Hudba jako nekonečná reakce

Každý z těchto stylů nebyl izolovaným fenoménem, ale součástí neustálého procesu vzájemného ovlivňování. Psychedelie se mísila s jazzem, progresivní rock čerpal z art rocku, punk vzedmul vlnu nové energie, která následně inspirovala heavy metal. Rocková hudba sedmdesátých let byla neustále bublající laboratoří, kde se mísily vlivy, přísady a experimenty.

Tento proces nikdy neskončil – rock se vyvíjí dál, mutuje a přizpůsobuje se nové době. Ale kořeny, které byly zasazeny v šedesátých a sedmdesátých letech, zůstávají dodnes pevně v zemi.

 

Další články

Howlin’ Wolf
Curtis Mayfield
A Whiter Shade of Pale
Cream
General Artists Corporation (management) /Atco Records (the band's record label at one time)., Public domain, via Wikimedia Commons
Festival Porta
Carlos Santana - Midjourney ilustrace
Zulu válečník a duch písně ‚Mbube‘
ilustrace Midjourney
Roy Orbison
Jack de Nijs for Anefo, CC BY 4.0 , via Wikimedia Commons
Retro naživo
John Lee Hooker
foto: Steven W. Lewis
The Blind Boys of Alabama
Photo by Getty Images for the Recording Academy® Photo credit: Maarten de Boer
Butch Cassidy a Sundance Kid
Rolling Stones
Jim Pietryga, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Ça plane pour moi
Little Walter
foto: Michael Ochs archive

Rockový biograf