Svatý rok (1976)

Svatý rok (1976) – recenze

Je jen málo filmů, kde Jean Gabin nejen hraje, ale kde se i každá druhá věta stane legendou. Svatý rok je jednou z těchto vzácných komedií. Atypická francouzská heist movie s notným přesmykem do absurdity, v níž se dva uprchlí vězni v rouchu katolických kněží vydávají do Říma pro lup ukrytý před mnoha lety. Jenže plány zřídka vycházejí podle představ, zvláště když jejich cestu zkomplikuje únos letadla a nakonec zjistí, že poklad, na který se těšili, se mezitím stal světským majetkem církve.

Jean Gabin, v roli stárnoucího lupiče - džentlmena, si film krade pro sebe s elegancí, jakou by mu mohli mladí lupiči jen závidět. Jeho parťák v podání Jeana-Claudea Brialyho mu skvěle nahrává a absurdní humor funguje na každém kroku. A když už si říkáte, že film nemůže přijít s ještě větší absurditou, přijde na řadu scéna s žebrákem: "Dej pokoj, já už jsem přispěl."

A pak tu jsou ty hlášky. Dialogy mezi "duchovními" a únosci jsou doslova klenoty, které posouvají film nad standardní francouzské komedie. Od kultovního "Jsme v p...li, monsignore" až po "Vaše tělo, které Bůh obdařil tak půvabnými tvary, nebylo stvořeno k tomu, aby sešlo v dešti kulek za kalného jitra."

Mínusy? Ano, ale odpustitelné. Trojice nervově labilních únosců působí příliš kašírovaně a náhodné setkání dvou bývalých milenců vyznívá tak naivně, jak to bylo možné snad jen v sedmdesátkách. Když ovšem nad těmito drobnostmi mávnete rukou, užijete si stylové zakončení kariéry herecké legendy (mimochodem s výtečným dabingem).

Soundtrack

A teď k hudbě. Claude Bolling je třída a jeho soundtrack ke Svatému roku není žádná výjimka. Nejvýraznější je titulní melodie "En Cavale" – svižná foukací harmonika, lehce orchestrální aranžmá a nezaměnitelná francouzská atmosféra. Když zazní, okamžitě víte, o jaký film jde. Pak tu máme "L'Année sainte" – varhanní skladbu, která působí jako zvuková kulisa vatikánského vysílání, než se o půl hodiny později promění v laičtější "La paire monseigneur".

Další skladby reflektují různé polohy Bollingova stylu – "Boeing 747" a "Evocation sentimentale" jsou typické sedmdesátkové orchestrální motivy, zatímco "Evasion" a "Fuite das Tanger" překvapí jazzrockovou energií s nádechem psychedelie. Tenhle mix vám možná přijde zvláštní, ale ve filmu funguje dokonale.

A kde ho vidět? No...

Zde nastává menší problém. Rok 2025 je sice opět Svatým rokem, ale žádné televizi nestálo za to zařadit film do programu. Netflix? Zapomeňte. A ne, nebudeme vás nabádat k nelegálním řešením. Ale můžete si pustit aspoň soundtrack na Spotify a zavřít oči. Hlavně nezapomeňte přispět...

 

Další články

Dogma
Moj pareň – Angel
Černobyl
HBO
Captain Fantastic
Curtis Mayfield
P.K.
Gentlemeni
Chef
Blues Brothers
Tři dny Kondora
Dohola
Butch Cassidy a Sundance Kid
Flashdance
foto: Paramount Pictures
Nowhere Boy: Drama na efekt, hudba na jedničku
foto: FILM4
Životní šance (Boychoir, 2014)
foto: Mongrel Media