Když se v roce 1931 zrodila skladba Dream a Little Dream of Me, asi nikdo netušil, že se z ní stane nestárnoucí hit, který budou milovat celé generace. Tato píseň prošla rukama mnoha interpretů a zažila několik hudebních proměn, ale jedno zůstává – její nostalgická, snová atmosféra a text plný něhy a touhy.
Text o snech a touze
Slova písně jsou jednoduchá, ale působivá. Vypravěč se loučí se svou láskou a žádá ji, aby na něj myslela, až usne, a nechala si o něm zdát. Hvězdy na obloze září, noční vánek šeptá a všechno nasvědčuje tomu, že tenhle sen bude krásný. Melancholie a romantika se v této skladbě snoubí způsobem, který ji činí nesmrtelnou.
Hudební putování napříč desetiletími
Píseň se poprvé objevila v nahrávkách Ozzieho Nelsona a Wayne Kinga, ale teprve s jazzovými interprety jako Ella Fitzgerald nebo Louis Armstrong začala získávat na popularitě. Byla součástí zlaté éry jazzových standardů a její melodie se stala ideálním materiálem pro improvizaci a osobitou interpretaci.
V roce 1968 ji pak proslavili The Mamas and the Papas, především díky kouzelnému hlasu Cass Elliot. Jejich verze přinesla písni lehkost a hřejivost, která oslovila nové publikum. Přestože skladbu nazpíval i celý soubor, právě Elliotina sólová interpretace se stala tou nejznámější.
Štafeta ale pokračovala. Písnička zamířila do Francie, kde ji pod názvem Les Yeux ouverts nazpívala Enzo Enzo (1990). A kouzlo se nevytratilo ani v novém tisíciletí, v roce 2013 skladbu nahrál britský zpěvák Robbie Williams (společně s Lily Allen).
Česká stopa: Hvězdy jako hvězdy
Píseň si našla cestu i do české hudby. Lucie Bílá ji nazpívala pod názvem Hvězdy jako hvězdy. Její verze ovšem ctí originální vyznění jen zdánlivě – text Gabriely Oswaldové původní sentiment zdařile ironizuje.
Žánrová nezařaditelnost? Nebo spíš univerzálnost?
Píseň Dream a Little Dream of Me primárně spadá do jazzu, konkrétně mezi jazzové standardy. Byla napsaná ve 30. letech, kdy se podobné skladby často hrály ve swingu a tradičním jazzu. Má typickou jazzovou harmonii, uvolněné frázování a melodii, která přímo vybízí k interpretaci s jemnými nuancemi a improvizací.
Zároveň ale záleží na konkrétním provedení – verze The Mamas and the Papas se odklání od jazzové tradice směrem k folkovějšímu a popovějšímu pojetí, zatímco některé dřívější nahrávky, například od Elle Fitzgerald nebo Nat King Colea, zůstávají věrné jazzu. Česká verze Lucie Bílé (Hvězdy jako hvězdy) se pak přiklání k popovému aranžmá.