Dream a Little Dream of Me: Píseň, která přežila desetiletí

Když se v roce 1931 zrodila skladba Dream a Little Dream of Me, asi nikdo netušil, že se z ní stane nestárnoucí hit, který budou milovat celé generace. Tato píseň prošla rukama mnoha interpretů a zažila několik hudebních proměn, ale jedno zůstává – její nostalgická, snová atmosféra a text plný něhy a touhy.

Text o snech a touze

Slova písně jsou jednoduchá, ale působivá. Vypravěč se loučí se svou láskou a žádá ji, aby na něj myslela, až usne, a nechala si o něm zdát. Hvězdy na obloze září, noční vánek šeptá a všechno nasvědčuje tomu, že tenhle sen bude krásný. Melancholie a romantika se v této skladbě snoubí způsobem, který ji činí nesmrtelnou.

Hudební putování napříč desetiletími

Píseň se poprvé objevila v nahrávkách Ozzieho Nelsona a Wayne Kinga, ale teprve s jazzovými interprety jako Ella Fitzgerald nebo Louis Armstrong začala získávat na popularitě. Byla součástí zlaté éry jazzových standardů a její melodie se stala ideálním materiálem pro improvizaci a osobitou interpretaci.

V roce 1968 ji pak proslavili The Mamas and the Papas, především díky kouzelnému hlasu Cass Elliot. Jejich verze přinesla písni lehkost a hřejivost, která oslovila nové publikum. Přestože skladbu nazpíval i celý soubor, právě Elliotina sólová interpretace se stala tou nejznámější.
Štafeta ale pokračovala. Písnička zamířila do Francie, kde ji pod názvem Les Yeux ouverts nazpívala Enzo Enzo (1990). A kouzlo se nevytratilo ani v novém tisíciletí, v roce 2013 skladbu nahrál britský zpěvák Robbie Williams (společně s Lily Allen).

Česká stopa: Hvězdy jako hvězdy

Píseň si našla cestu i do české hudby. Lucie Bílá ji nazpívala pod názvem Hvězdy jako hvězdy. Její verze ovšem ctí originální vyznění jen zdánlivě – text Gabriely Oswaldové původní sentiment zdařile ironizuje.

Žánrová nezařaditelnost? Nebo spíš univerzálnost?

Píseň Dream a Little Dream of Me primárně spadá do jazzu, konkrétně mezi jazzové standardy. Byla napsaná ve 30. letech, kdy se podobné skladby často hrály ve swingu a tradičním jazzu. Má typickou jazzovou harmonii, uvolněné frázování a melodii, která přímo vybízí k interpretaci s jemnými nuancemi a improvizací.

Zároveň ale záleží na konkrétním provedení – verze The Mamas and the Papas se odklání od jazzové tradice směrem k folkovějšímu a popovějšímu pojetí, zatímco některé dřívější nahrávky, například od Elle Fitzgerald nebo Nat King Colea, zůstávají věrné jazzu. Česká verze Lucie Bílé (Hvězdy jako hvězdy) se pak přiklání k popovému aranžmá.

 

Další články

Howlin’ Wolf
Curtis Mayfield
A Whiter Shade of Pale
Cream
General Artists Corporation (management) /Atco Records (the band's record label at one time)., Public domain, via Wikimedia Commons
festival Mladí ladí jazz
Festival Mladí ladí jazz, Praha, Karlovo náměstí, zdroj: FB festivalu
Festival Porta
Carlos Santana - Midjourney ilustrace
Zulu válečník a duch písně ‚Mbube‘
ilustrace Midjourney
John Lee Hooker
foto: Steven W. Lewis
The Blind Boys of Alabama
Photo by Getty Images for the Recording Academy® Photo credit: Maarten de Boer
Butch Cassidy a Sundance Kid
Ça plane pour moi
Little Walter
foto: Michael Ochs archive
Jitka Vrbová
foto: Dáša Borovská
Angie Stone
foto: Bengt Nyman, WikiMedia, CC-BY 2.0